o mnie

Moje zdjęcie
Poland
"Dom to miejsce, gdzie dusza rozbiera się do naga. Dom to miejsce, gdzie można zdjąć maskę i dać się domowi pogłaskać po policzku. Dom kołysze do snu. Dom nie ocenia, nie rozlicza, dom kocha bezwarunkowo i bezinteresownie. Tylko dom tak kocha. Jeśli jest prawdziwym domem." -Agnieszka Kacprzyk.

piątek, 21 czerwca 2019

"CZYJE DZIŚ ŻYCZENIA SPEŁNI SOBÓTKOWY PŁOMIEŃ"

"Nasięźrzele,rwę cię śmiele
pięcią palcy,szóstą dłonią
niech się chłopcy za mną gonią"
Już za parę dni Sobótki,czyli Noc Świętojańska.
Święto ognia,wody,Słońca i księżyca,urodzaju,płodności,radości i miłości:)
Noc Sobótkowa była również nocą łączenia się w pary.Młode niewiasty plotły wianki z kwiatów i magicznych ziół,wpinały w nie płonące łuczywo i w zbiorowej ceremonii ze śpiewem i tańcem powierzały wianki wodom rzek i strumieni.Poniżej czekali chłopcy,którzy -czy to w tajemnym porozumieniu z dziewczętami czy też licząc na łut szczęścia-próbowali wyłapywać wianki.Każdy,któremu się to udało wracał do świętującej gromady by zidentyfikować właścicielkę wyłowionej zdobyczy.W ten sposób dobrani młodzi mogli kojarzyć się w pary bez obrazy obyczaju,nie narażając się na złośliwe komentarze czy drwiny.
Owej nocy przyzwalano im nawet na wspólne oddalenie się od zbiorowiska i samotny spacer po lesie:)))
Dlaczego Wam to napisałam?:)Bo zrobiłam sobie wianek.Co prawda nie popłynie on żadną wodą,bo ze mnie żadna młoda dziewczyna a i mój M powiedział,że raz złapał i więcej nie będzie:))))
Ale wianek jak najbardziej może być:)))
Wianek na bazie tej samej co wielkanocny:)Kwiaty niestety sztuczne,ale przynajmniej będą długo ładne:)))
A i jeszcze gdybyście chcieli wiedzieć co to jest nasiężrzał-odmiana paproci:)
W tym roku mój balkonik jest troszkę zaniedbany przez wyjazdy.Nie robiłam letnich nasadzeń bo wyjeżdżam na miesiąc nad morze,ale muszę się pochwalić moim zeszłorocznym powojnikiem który zakwitł 18 kwiatami:)
Największym osiągnięciem jest że przezimował w takiej doniczce jak widać:)
Łubin który wysiał się również w zeszłym roku i przezimował a teraz kwitnie:))
Jeden jedyny z chyba 50 nasion:))
Bratki od wczesnej wiosny kwitną nadal i mają się dobrze:))jedynie kupiłam surfinię i ostróżki:))
"W noc puszystą ,granatową
ściga się nietoperz z sową.
Kwiat paproci kwitnie w lesie,
rzeka sto światełek niesie.
Stokrotkowe i chabrowe
płyną wianki Sobótkowe"
I tym miły akcentem żegnam się z Wami na miesiąc:)))


(w poście wykorzystałam fragmenty z wikipedii oraz wiersze E.Piórkowskiej i M.Przewoźniak)




Free background from VintageMadeForYou

27 komentarzy:

  1. Wianek super no i wytrzyma bez podlewania przez miesiąc na bank;)) Miłego pobytu nad morzem do zobaczenia za miesiąc;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękny masz ogródek na balkonie. Pozdrawiam :-).

    OdpowiedzUsuń
  3. Noc Sobótkowa to magiczny czas... Kwiaty przepiękne, a zwłaszcza clematisy, które uwielbiam! Pozdrawiam letnio! ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. też się nim cieszyłam tylko bardzo szybko przekwitł:)

      Usuń
  4. Bożenko i to wszystko masz na balkonie- Jesteś Wielka.....jako dziecko często uczestniczyłam w sobótkowych obrzędach z rodzeństwem i Rodzicami, ech pozostały tylko wspomnienia...pozdrawiam Dusia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. z reguły mam więcej,ale w tym roku ze względu na wyjazdy się ograniczyłam:)))

      Usuń
  5. Pięknie, jak zawsze na Twoim balkonie:) Powojnik cudny! A u mnie w donicy z bratkami koty zrobiły sobie legowisko;) Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Że też chce Ci się gdziekolwiek wyjeżdżać mając swój tak cudowny kwiatowy zakątek:-) Wspaniałego wypoczynku!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. szczerze ?nie chce :))ale tym razem muszę:)rehabilitacja:))

      Usuń
  7. Piękne ostróżki, powojnik wspaniały i wianek sobótkowy super (chociaż brakuje mi w nim jedynego słusznego koloru ;)))). Udanych wakacji!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a jest:)))tylko w postaci piórek mało widocznych:))))))

      Usuń
  8. Wspaniałe opisana ta noc, no wspaniale. Ja bardzo lubię czytać, jak to bywało, a to był piękny obyczaj. :) Może jeszcze gdzieś ktoś go stosuje w całości. hihi Śliczny wianek, a zdjęcia ukwieconych balkonów wręcz uwielbiam oglądać, cudowne kwiaty. :0 Niech ten weekend Ci dużo dobra przyniesie. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. i ja lubię takie stare zwyczaje:)w zeszłym roku na Helu były wianki:))myślę ,że jeszcze parę miejsc by się znalazło:))

      Usuń
  9. Balkonik śliczny. Kwiaty masz urocze i gratuluję powojnika. Przetrwać zimę w tak małej doniczce to naprawdę sztuka. Warto go za to przytulić:)
    Noc Świętojańską obchodziliśmy u nas w ubiegłym roku. Wszyscy znajomi, którzy przybyli, musieli być przebrani, a panie dodatkowo wianki we włosach. Puszczaliśmy też wianki na rzekę i skakaliśmy (kto mógł) przez ognisko. Było dużo śmiechu, bawiliśmy się świetnie. Tak uczciliśmy imieniny mojego M , Pawła. W tej chwili mamy zakaz palenia ognisk we wsi, ale nikt nie przestrzega:)))
    Baw się dobrze nad morzem!

    OdpowiedzUsuń
  10. O kurcze, jaki piękny urodzaj, aż mi wstyd u nas wszystko w ogrodzie wymarło co miałam, wszystkie byliny szlag trafił. ale już nakupiłam nowych i zanim znowu upał nastanie trochę zagospodaruję, bo smutek mam na swojej grządce :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Och jak cudownie ...wspaniały kwiatowy raj :) Pozdrawiam słonecznie 💛

    OdpowiedzUsuń
  12. Piękny wianuszek uplotłaś Bożenko. Mimo, że nie ukwiecałaś balkonu to i tak masz tam pięknie i kolorowo.Na moim balkonie ciężko zaszaleć z kwiatami, bo jest bardzo nasłoneczniony, a temperatury dochodzące do 60 stopni, mało który gatunek dobrze znosi. Pozdrawiam gorąco i życzę miłego wypoczynku nad morzem:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Urzekająca opowieść, a piękny wianek jest jej doskonałym zwieńczeniem.
    Serdeczne pozdrowienia :)

    OdpowiedzUsuń
  14. nice article my friend..
    please visit my blog too

    OdpowiedzUsuń
  15. Śliczny wianek:) Zazdroszczę miesiąca nad morzem, rany, ale cudnie, udanego wyjazdu i niech pogoda sprzyja:))) Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Życzę udanego pobytu nad morzem. Balkon osobliwy.
    Pozdrawiam wakacyjnie.

    OdpowiedzUsuń
  17. Śliczne kwiaty:) Udanego wypoczynku!

    OdpowiedzUsuń
  18. Cudowne kwiaty. Najbardziej zazdroszczę ci łubinów.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń